Přeposlat Mobil za volant nesmí, čeští řidiči zákazu nedbají

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Mobil za volant nesmí, čeští řidiči zákazu nedbají

27.10.2015 | Tisková zpráva | Zajímavosti | Komentářů: 0 |

Telefonování či psaní SMS během řízení automobilu je v České republice obecným a velmi rozšířeným nešvarem. Podle průzkumu společnosti SAZKAmobil za jízdy používá téměř 50 % českých řidičů. Vystavují tak riziku nejen sami sebe, ale i další účastníky silničního provozu.

Mobil za volant nesmí, čeští řidiči zákazu nedbají

 „Znalosti řidičům nechybí, dobře vědí, že mobil za volant nepatří, obecně přitom podceňují bezpečnostní rizika spojená s jeho používáním za jízdy. Mě osobně překvapilo například zjištění, že telefon během řízení využívá celých 47 % respondentů. Každý druhý řidič tak dobrovolně tříští svou pozornost mezi sledování silničního provozu a ovládání telefonu, “ uvádí Jan Schmiedhammer, ředitel SAZKAmobilu.

Psaní SMS zvyšuje riziko nehod – až 23násobně

Jak přesně mobil degraduje míru pozornosti je do značné míry individuální, zásadní problém ovšem spočívá ve skutečnosti, že například takové psaní textové zprávy je velmi komplexním úkonem. Výsledkem je rozptýlení na třech úrovních zároveň:

  • Vizuální - zrak se zaměřuje na obrazovku telefonu
  • Manuální - přístroj musíte držet a obsluhovat, takže sundáváte ruku z volantu
  • Kognitivní - práce s mobilem zaměstná vaši mysl, odvádí ji od řízení vozidla a narušuje vaši koncentraci

 

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů, řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte emaily, chatuje na sociálních sítích, a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon. Nejde ale o samotný přestupek, jde doslova o život,“ říká Martin Farář ředitel BESIPu a dodává: „Podle některých zahraničních studií je riziko dopravní nehody u esemeskujících řidičů až 3 x větší než u řidičů s alkoholem v krvi. Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS nabourá třiadvacetkrát častěji, než ten, který se plně věnuje řízení.“

Data BESIP - hlavní koordinační subjekt bezpečnosti silničního provozu v ČR:

Činnost Zvýšení rizika
Vyhledávání telefonního čísla 3 x větší riziko nehody
Mluvení/poslech telefonu             1,3 x větší riziko nehody
Ladění elektronického zařízení           1,4 x větší riziko nehody
Psaní SMS    23 x větší riziko nehody
Použití elektronického zařízení           7 x větší riziko nehody

 

Handsfree pomůže, ale není všelék

Průzkum mobilního operátora SAZKAmobil odhaluje i nejoblíbenější „mobilní“ aktivity řidičů. Mezi těmi, kteří připustili používání telefonu za jízdy je populární především volání (93 %), navigace (48 %) a SMS/MMS (42 %). Celkem 35 % všech dotazovaných volání za volantem odsuzuje jako rizikové a nebezpečné. Asi 55 % respondentů se vyjadřuje smířlivěji, podle nich je volání z auta v pořádku, použijeme-li sadu handsfree. Jen 9 % lidí konstatovalo, že v telefonování za volantem nevidí absolutně žádné bezpečnostní riziko.

Další zajímavosti z průzkumu společnosti SAZKAmobil:

  • Obecně platí, že muži jsou častěji viníky dopravních nehod. V roce 2014 měli na svědomí celých 80 % zaznamenaných prohřešků.
  • Telefon při řízení automobilu využíváme k následujícím činnostem: volání (93 %), navigace (48 %), SMS/MMS (42 %), přehrávání hudby (17 %), fotoaparát/kamera (16 %), sociální sítě vč. Whatsapp/Viber/Messenger (13 %), internet (12 %), e-mail (12 %), aplikace (9 %) a hry (7 %)
  • 47 % dotazovaných při řízení používá mobilní telefon
  • „Když volat při řízení, tak jedině s handsfree,“ to je mantra 55 % dotazovaných, 35 % respondentů přitom považuje za nebezpečné i telefonování handsfree
  • 4 % respondentů už dostala pokutu za telefonování během jízdy (z toho přes 80 % mužů)

 

Dle českého zákona je za přestupek u řidiče považováno už samotné držení mobilu a dalších hovorových a záznamových zařízení za jízdy. V případě odhalení jsou řidiči přičteny dva body a vystavena bloková pokuta až do výše 1 000 Kč. Ve správním řízení je sankce vyšší, v rozmezí od 1 500 do 2 500 Kč.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Mobil za volant nesmí, čeští řidiči zákazu nedbají


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.