Přeposlat Plochý televizor je v českých domácnostech již standardem, vyšší sociální skupiny odlišuje vlastnictví tabletu či smartphone

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Plochý televizor je v českých domácnostech již standardem, vyšší sociální skupiny odlišuje vlastnictví tabletu či smartphone

12.12.2014 | Tisková zpráva | Zajímavosti | Komentářů: 0 |

Televizor s plochou obrazovkou již v ČR vlastní většina domácností i z nižších socio-ekonomických skupin. Ty stále zaostávají ve vlastnictví např. notebooků či digitálních fotoaparátů. Nejvíce se však vyšší socio-ekonomické skupiny od těch nižších odlišují v penetraci tabletů a chytrých mobilních telefonů. Vlastnictví dvou a více televizorů, video či DVD přehrávače/rekordéru je doménou především středních tříd. Vyplývá to z dat prvních tří kvartálů Kontinuálního výzkumu Projektu elektronického měření sledovanosti televize roku 2014 a použití nové socio-ekonomické klasifikace českých domácností ABCDE vyvinuté společností MEDIARESEARCH.

Plochý televizor je v českých domácnostech již standardem, vyšší sociální skupiny odlišuje vlastnictví tabletu či smartphone

Vlastnictví televizoru s plochou obrazovkou (LCD, LED nebo plasmovou) se v ČR pomalu stává standardem. Podle výsledků Kontinuálního výzkumu, který MEDIARESEARCH realizuje pro Asociaci televizních organizací jako součást peoplemetrového měření, vlastní takový televizor bezmála 71 % českých domácností. Že televizor s plochou obrazovkou už není možné považovat za technologickou novinku, dokládá i pohled na novou socio-ekonomickou klasifikaci ABCDE – i v nejnižší kategorii E jej vlastní již bezmála polovina domácností.

Za zenitem nejen z hlediska časového vývoje penetrace, ale i socio-ekonomického profilu, se nachází video přehrávač/rekordér. Ten nalezneme nejčastěji v domácnostech řazených do řekněme „nižší střední třídy“ (C3 a D1), a to ve 20 % případů. V nejvyšší kategorii A již jen v 17 % domácností. O něco lépe je na tom DVD přehrávač/rekordér. Vlastnictví dvou a více televizorů také není znakem vyššího socio-ekonomického statusu, ale souvisí spíše s počtem osob žijících v domácnosti.

Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především chytré mobilní telefony (smartphony) a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon najdeme dokonce již ve čtvrtině českých domácností. Právě vlastnictví tabletu nebo chytrého telefonu lze označit jako příznak příslušnosti k vyšší socio-ekonomické skupině. Tablet resp. smartphone vlastní ve skupině A celých 23 % resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 % resp. 8 % domácností. Podobně strmý profil podle socio-ekonomického žebříčku má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (Smart TV, 3D televize, time-shift). Nižší socio-ekonomické skupiny také stále zaostávají např. ve vlastnictví notebooků a digitálních fotoaparátů.

Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých vlastníků (uživatelů). Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socio-ekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů. Proto u těchto předmětů pozorujeme nejvyšší penetraci v nejvyšších socio-ekonomických skupinách A a B (dle nové klasifikace ABCDE se skupinami A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E) a tato penetrace poměrně prudce klesá směrem k nejnižším skupinám D a E.

Nová socio-ekonomická klasifikace ABCDE byla vyvinuta v roce 2012 společností MEDIARESEARCH ve spolupráci s ATO. Proměnná poskytuje segmentaci českých domácností do osmi stejně velkých skupin (A – nejvyšší, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E – nejnižší) dle jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Používána je např. při cílení reklamních kampaní. Více informací o nové ABCDE klasifikaci naleznete na www.mediaresearch.cz/produkty-a-sluzby/mereni-sledovanosti-tv-v-cr/abcde-klasifikace-mediaresearch.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Plochý televizor je v českých domácnostech již standardem, vyšší sociální skupiny odlišuje vlastnictví tabletu či smartphone


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.