Přeposlat Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

16.08.2011 | Michal Fokt | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Na úzkou provázanost mezi výrobci chytrých mobilních telefonů a dodavateli operačních systémů, která je patrná především v posledních letech, jsme si již tak nějak zvykli, a sotva komu asi přijde divné, že například smartphony značky Nokia pracují většinou s mobilní verzí Windows, zatímco třeba u nových Samsungů, HTC či Sony Ericssonů a dalších značek se většinou setkáte s Google Androidem, o Applu a jeho iOS nemluvě. To však rozhodně není konečná - kam bude tento trend dále pokračovat, naznačila včera společnost Google, která se z pozice poskytovatele softwaru posunula na zcela nový level, když si jednoho ze svých dvorních odběratelů prostě koupila.

 

Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

 

Předmětem zájmu softwarového giganta se nečekaně, ale svým způsobem i trochu očekávatelně stala společnost Motorola, jejíž mobilní divize se pod názvem Motorola Mobility teprve začátkem letošního roku vydělila ze svého mateřského koncernu, zatímco jeho druhá část, zvaná Motorola Solutions, si ve své gesci ponechala vývoj komunikačních systémů pro velké společnosti a vládní agentury. Snad i z toho důvodů zapůsobila transakce, která je s celkovou hodnotou 12,5 miliardy dolarů (tj. asi 213 miliard Kč) zatím největší akvizicí Googlu v jeho dějinách, na mobilní scéně doslova jako blesk z čistého nebe, až do oficiálního oznámení o ní totiž v podstatě nikdo nevěděl. Při současných poměrech, kdy se díky všudypřítomným sociálním sítím a dalším vymoženostem takříkajíc nic neutají, je to svým způsobem unikát, a je tak trochu paradoxem, že nám jej předvedl právě Google, tedy jedna z firem nejvíce obviňovaných z útoku na soukromí uživatelů. Jak se zdá, tajemství lze i v dnešním světě uchovat, jen se to musí umět.

 

Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

 

Transakce o takto velkém objemu vzbuzuje samozřejmě celou řadu otázek. Google sice nebyl na nákupech poprvé, zboží za více než 12 miliard dolarů však do svého nákupního košíku neukládá každý den, je tedy na místě se ptát, proč vlastně k akvizici přistoupil, co mu nákup mobilní divize Motoroly přinese do boudoucna a kdo všechno na tom dále vydělá. Tím prvním v řadě vítězů jsou samozřejmě akcionáři Motoroly, kteří za akcie dostanou v hotovosti o 63 procent víc, než byla jejich hodnota, což v době celosvětově rozbouřených trhů a všeobecné ekonomické nejistoty západního světa nepochybně potěší.

 

Spokojený je pochopitelně i Google, jenž se po nedávném spuštění vlastní sociální sítě Google+, nepokrytě konkurující Facebooku, dostal opět do centra pozornosti. Ohledně toho, proč vlastně k nákladné investici sáhl, panovala ale zpočátku nejistota, přestože Motorola byla vlastně jedním z prvních výrobců, který se po operačním systému Android odvážila sáhnout a díky němu se po několika hubených letech odrazila zpět k slibným ziskům. Až časopis Fortune, k němuž se poté připojila i celá řada dalších analytiků, přišel s tezí, že důvodem nebyla výroba mobilních telefonů, ale spíše vlastnictví patentů spjatých s bezdrátovou komunikací. Těch má Motorola jako jeden z de facto otců zakladatelů samotného pojmu „mobilní telefon“ přes 17 tisíc, což je zhruba o 7 tisíc patentů více, než mají v této oblasti například Nokia nebo Microsoft, nemluvě o dalších víc než 7 tisících podaných přihlášek, které ještě čekají na schválení.

 

Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

 

 

Motorola, která kdysi začínala jako výrobce vysílaček, se tedy mohla až do včerejška chlubit asi nejširším a „nejzdravějším“ patentovým portfoliem týkajícím se bezdrátové komunikace, a její ředitel ostatně už dříve naznačoval, že firma by mohla výhledově požadovat peníze od ostatních společností, které vyrábějí telefony s operačním systémem Android, což se týkalo hlavně HTC a Samsung, ale i dalších značek. Motorola tak pro Android představovala poměrně vážnou hrozbu, pročež lze rozumět prohlášením šéfů HTC, Samsungu a dalších firem, které oznámenou akvizici "přivítaly". Google svým krokem opravdu do značné míry ochránil svůj systém před případnými „patentovými válkami“, a to jak ze strany konkurenčního Microsoftu či Applu, tak také ze strany Motoroly, a dal tak výše zmíněným výrobcům najevo, že se nemusejí bát spojit s Androidem svou další budoucnost.

 

Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

 

Na druhé straně se právě tyto firmy mohou počítat mezi hlavní „poražené“ - v uplynulých 2 letech spolupracovaly s Googlem na tom, aby se Android co nejvíce rozšířil a prosadil na trhu, po nákupu Motoroly se ale navzdory ujišťování Googlu, že se na vzájemných vztazích nic nemění, stávají tak trochu odběrateli „druhé kategorie“. Na tom by paradoxně mohli získat další dva zdánlivě poražení – společnosti Apple a Microsoft, které to teď sice budou mít v boji proti Androidu těžší, mohou se ale spolehnout na psychologický efekt, který by celá transakce mohla u části uživatelů vyvolat. To platí zejména v případě Applu, který ve svém iOS nabízí dokonalý uživatelský komfort, zatímco Google dosud zdůrazňoval uživatelskou otevřenost a svobodu. Obojí zároveň není možné a právě tím se od sebe obě firmy lišily, avšak jestliže Google nyní dělá malý úkrok směrem od otevřenosti, což je zejména z pohledu výše zmíněných výrobců rozhodně jedna z možných interpretací, může tím oproti Applu jak vydělat, tak i ztratit. Záleží jen na tom, jak svou novou pozici na trhu dokáže vybalancovat.

 

Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu

 

Ještě zajímavěji se situace může vyvinout pro Microsoft, který nyní tak trochu „číhá za bukem“ stranou hlavního dění, protože se ho googlovská nákupní horečka zdánlivě netýká. Třetí z tria hlavních softwarových hráčů na mobilním poli spojil svůj osud s Nokií, která je dnes s oblibou odepisována jako odpadlík, jemuž pomyslný peloton dávno ujel, pořád ale představuje jedno z největších jmen mobilní scény a ve spojení s platformou Windows Mobile 7, které nyní dává přednost před svým Symbianem i linuxovou distribucí MeeGo, by mohla opětovně získat na významu. Ponecháme-li stranou zvěsti o tom, že jedním z motivů Googlu pro koupi Motoroly mohla být i skutečnost, že se o totéž pokoušel právě Microsoft a že tedy Google, pokud chtěl uchránit výsadní pozici svého Androidu u této značky, neměl příliš na vybranou a musel svého konkurenta přeplatit, nelze v této souvislosti opomenout již zmíněné zklamané výrobce jako Samsung, HTC či Sony Ericsson, kteří by možná v blízké budoucnosti mohli právě na mobilní Windows částečně přejít, aby "vytrestali" Google a nebyly závislé jen na Androidu. Výsledkem snahy Googlu o posílení své pozice tak může paradoxně být pestřejší a zajímavější trh.

 

Tím se zvolna dostáváme k povzbudivému závěru – pokud odhlédneme od emocí a sentimentu fanoušků, které každou takovou transakci nutně provázejí (vzpomeňme na loňský přechod pro mnoho uživatelů kultovního Palmu pod křídla HP), jsou uživatelé v celé této záležitosti když ne vítězem, tak rozhodně tím, kdo v žádném případě netratí. Novinek typu Motorola Nexus se sice alespoň v dohledné době nejspíše nedočkáme, rozhodně se však můžeme kojit nadějí, že se i na našem trhu konečně bez zbytečných průtahů dočkáme povedených modelů z rodiny Motorola Droid, které do našich zeměpisných končin dosud přicházely jen sporadicky a zdráhavě.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Google zbrojí proti Applu a Microsoftu, pořídil si Motorolu


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.