Přeposlat Na co si dát pozor při koupi mobilního telefonu aneb Nenechte se podvést

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Na co si dát pozor při koupi mobilního telefonu aneb Nenechte se podvést

11.08.2009 | Libor Sloupenský, Michal Fokt | Ostatní články | Komentářů: 13 |

Při výběru mobilního telefonu nás zpravidla zajímá typ, dostupné funkce, vzhled a samozřejmě cena. O jeho původ a záruční podmínky, za nichž je nabízen, se leckdy moc nestaráme. A přitom právě zde můžeme nepříjemně narazit. Jak se tedy nenechat podvést?

Při výběru mobilního telefonu nás zpravidla zajímá typ přístroje, dostupné funkce, vzhled a samozřejmě cena. O jeho původ a záruční podmínky, za nichž je prodejcem nabízen, se leckdy příliš nestaráme. A přitom právě zde můžeme nepříjemně narazit. Jak se tedy nenechat podvést?

Shock

Není prodejce jako prodejce

Obchodníky zabývající se distribucí mobilních telefonů na českém trhu můžeme rozdělit zhruba do tří skupin:

1) Tzv. „šedí“ dovozci mobilních telefonů

Mobilní telefony od těchto společností patří na trhu většinou k těm levnějším. Pročtete-li si však pozorně obchodní podmínky takového prodejce, můžete zjistit, že vaše práva spojená s koupí jsou značně omezena a v praxi jsou záruční podmínky uznávány jen výjimečně. Navíc ke koupenému telefonu nedostanete oficiální záruční list výrobce, jeho lokální pobočky nebo jeho autorizovaného zástupce. Obecně se soudí, že podíl šedého dovozu v České republice je třicet až šedesát procent.

2) Dovozci telefonů ze zahraničí

Tyto společnosti se zpravidla k zákazníkovi chovají o poznání lépe, protože nabízené zboží dovezli do České republiky legálně. Stále však riskujete značné problémy s reklamací, protože prodejci telefonů dovezených ze zahraničí mohou být dost neochotní pokud jde o vyřízení reklamace u zahraničního výrobce telefonu, který nemá v České republice své zastoupení. Může se jednat o nejrůznější internetové prodejce.

3) Prodejci „českých“ telefonů

Tito prodejci dodávají k mobilním telefonům, jejichž výrobce má své zastoupení v České republice, záruční list, který lze uplatnit v jakémkoliv značkovém servise dané značky. Nemělo by na něm chybět logo výrobce a případně čárový kód, v němž bývají ukryty informace o produktu a je tedy velmi jednoduché poznat, že konkrétní telefon například před čtrnácti dny opustil sklad výrobce a odešel na konkrétní místo. Novinkou jsou pak ochranné hologramy, které většinou bývají také opatřeny logem výrobce, případně distributora, jde-li o telefony dostupné pouze u konkrétního operátora.

Mobily

Tzv. šedý dovoz

Jak jsme si již řekli, tzv. šedí dovozci mobilních telefonů, se vyznačují většinou tím, že se pohybují v nízkých cenových relacích. U levnějších modelů může být cenový rozdíl v řádu několika set Kč, u dražších to může činit i dva a více tisíc Kč. Nízká cena je však v tomto případě jediným pozitivem. Jinak vám hrozí jen samé problémy s případnou reklamací nebo opravou telefonu.

V praxi bývají rozlišovány dva druhy šedého dovozu. Na jedné straně jsou dovozci, kteří nakupují mobily v zahraničí, odkud je přivezou do České republiky, na hranicích je nechají proclít, zaplatí z nich DPH a uvedou je na český trh, jsou v tomto ohledu mnohem slušnější. Takové telefony mají pouze jedinou zákonnou překážku, a to absenci českých návodů. Ty si dovozce musí obstarat, většinou neoficiální cestou, tedy pořízením kopií. Tito prodejci jsou ještě „nejslušnější“, v podstatě pouze kradou návody a vesměs také český software, který do mobilů nelegálně nahrávají. Jinak všechny zákonné povinnosti splňují, takže z hlediska českých zákonů se jedná o legální dovoz, i když nikoli vůči českému oficiálnímu zastoupení konkrétního výrobce, který je těmito dovozci poškozován. Pokud by takoví prodejci prodávali svoje mobily třeba s označením, že se jedná o německý telefon určený pro německý trh, nedělali by vlastně vůbec nic špatného, to se ovšem nestává.

Druhou skupinou jsou prodejci, kteří mobily přivážejí zcela nelegálně. Tito prodejci nakoupí zboží v zemi, kde je v daný okamžik nejnižší cena, a toto zboží pak propašují přes hranice. Takový postup už je ale otázkou pro policejní šetření, neboť se zde jedná o pašované zboží. Dovozce tohoto typu poznáte zpravidla podle toho, že se budou zdráhat vydat vám nejen záruční list, ale často i pokladní doklad.

Na co si dát pozor

 

Nezanedbávejte obchodní podmínky.

V obchodních podmínkách tohoto prodejce se může objevit následující formulace nebo její obdoba: „Námi nabízené výrobky jsou prodávány v tzv. „zvláštním režimu“ podle ustanovení § 90 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Pro spotřebitele to znamená, že nemá nárok na odpočet daně z přidané hodnoty, jelikož kupuje hmotný movitý majetek použitý, který je vhodný k dalšímu použití v nezměněném stavu.“

Co je to zvláštní režim?

Na zboží ve zvláštním režimu nelze uplatnit odpočet DPH. Zboží je v tomto režimu vedeno jako použité, proto se na něj ze zákona vztahuje pouze jednoletá záruční doba. Proto pokud kdekoli v textu najdete, že prodej zboží se řídí podle §90, měli byste zbážit návštěvu u jiného obchodníka.

Může majitel mobilu z šedého dovozu jít s přístrojem do autorizovaného servisu?

Samozřejmě může, nic mu nebrání. Ale narozdíl od zákazníků, kteří mobil koupili oficiální cestou, bude veškeré opravy hradit sám. Žádná oprava nemůže být záruční, protože nemá oficiální záruční list. V servisu tedy zpravidla diagnostikují závadu, vypočítají odhadní cenu opravy a zákazník si vybere, zda si přeje opravu provést. I když se pro opravu nerozhodne, musí pochopitelně zaplatit diagnostický poplatek.

Zahraniční dovoz

Jak poznáte mobily dovezené ze zahraničí?

Logické by samozřejmě bylo ověřit si například prostřednictvím internetových katalogů, zda je daný model vůbec na českém trhu dostupný. U menších a méně známých výrobců tomu tak většinou není. K dispozici jsou však i jiná poznávací znamení.

1) Mnozí dovozci mobilních balí dovezené zboží do vlastních firemních krabiček, aby zákazník neviděl loga zahraničních operátorů na původním balení. Právě dovozci telefonů ze zahraničí se přitom snaží obelhat zákazníky označením svého zboží jako „českých telefonů“, obvykle ve webové adrese internetového obchodu. V mnohých případech to může být jen falešné lákadlo. Vždy se proto vyplatí zkontrolovat reklamační podmínky.

2) Český prodejce by Vám na svých webových stránkách kromě zákonného práva odeslat telefon přímo prodejci nabídnout též možnost odeslat telefon na opravu do značkového servisu. Tuto možnost v reklamačním řádu dovozce telefonů nenajdete. Dovozce nabízí pouze odeslání do neznačkového servisu, většinou však jen na adresu prodejce.

Co Vám hrozí

Na mobilní telefon ze zahraničí není v ČR poskytován autorizovaný servis. Prodejce má proto na výběr dvě možnosti. Může váš telefon poslat na reklamaci do zahraničí, odkud jej koupil. Bohužel se ale může stát, že než mobil k výrobci doputuje, uplyne výrobcem stanovená reklamační lhůta. Pak by se Vám oprava přístroje samozřejmě prodražila. Druhou možností je, že prodejce na vlastní náklady zařídí opravu v neznačkovém servisu. Pokud se ale bude jednat o náročnější nebo nákladnější závadu, může se prodejce pokusit těmto výdajům vyhnout konstatováním, že je mobilní telefon „vytopený“ nebo „po pádu“, na kteréžto možnosti se záruka nevztahuje. Potom vám zbývá jenom vyhledat soudního znalce a pustit se do soudních tahanic. Do toho se ale při průměrných cenách telefonů kolem 5 000kč asi nikdo pouštět nebude.

Jak reklamovat mobil, který nebyl zakoupen v České republice, ale na který se vztahuje celoevropská záruka?

Servisy renomovaných výrobců celoevropskou záruku zpravidla podporují. Například Nokia má on-line databázi svých zákazníků, takže pracovníci servisu mohou zjistit, zda byl telefon řádně zakoupen kdekoli v Evropě. Pokud ano, bude v rámci záruky opraven. Pokud ne, zákazník bude muset za opravu zaplatit.

“České“ telefony

Prodejci skutečně „českých“ telefonů, tedy značek, jež mají v Česku své autorizované zastoupení, by vám při koupi telefonu měli vydat záruční list, čímž prodejce nabízí možnost odeslat telefon do záručního servisu. Také máte na kupované zboží dvouletou nebo i delší záruku. Při koupi telefonu od těchto prodejců se nemusíte bát problémů.

Rozebrano

Jak se nenechat podvést

  • Pozorně si přečtěte obchodní podmínky.
  • Ujistěte se, že nekupujete zboží podle §90 zákona č. 235/2004 Sb.

     

  • Zkontrolujte si v reklamačním řádu, zda prodejce nabízí možnost poslat telefon na reklamaci přímo do záručního servisu.

     

  • Ověřte si prodejce na webové databázi Sdružení ochrany spotřebitelů. Pokud najdete více než 5 negativních názorů na daného prodejce, měli byste zbystřit. Existují firmy, měnící v pravidelných intervalech své IČO, i když se jedná pořád o tytéž osoby, které sídlí na stejné adrese. I to by Vás mělo důrazně varovat. Firma, která vám mobil prodala, zkrátka po určité době už nemusí vůbec existovat.

     

  • Další možnost je ověřit si dostupnost kupovaného mobilu na českém trhu pomocí internetových katalogů
  • Nebojte se zeptat prodejců na skutečný původ telefonů.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 6

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Na co si dát pozor při koupi mobilního telefonu aneb Nenechte se podvést


počet příspěvků: 13

rejka

14.05.2010 v 08:26

doporučuji dejte si opravdu pozor mám sama velice špatnou zkušenost, tenhle článek je přesný a možná by se ještě něco našlo

Odpovědět

creolin

08.02.2011 v 12:54

já mám taky spatnou zkusenost, kdybych byl lépe informovany nestalo by se to. A tak jsem vyhodil moc penez oknem, kvuli oprave.

Martin

14.05.2010 v 08:38

Hlavně pozor na ty dovozené ze zahraničí, je to pak peklo.

Odpovědět

Dan

12.08.2010 v 21:38

V rámci EU neexistuje Vámi uváděný šedivý dovoz a dokonce nesmysl o tom, že přístroj musí mít záruční list od výrobce aby se dal reklamovat. Toto jsou pouze lživý fakta ukazující jak špatně na tom ČR v rámci EU je. Koupíte-li si přístroj např. Nokia ve Francii (patří do EU) je možné nechat přístroj opravit u jakéhokoliv autorizovaného servisu v EU, jelikož je vše pro určení odkud přístroj je, jakou má záruku a odkdy dokdy platí záruka poskytovaná výrobcem, uloženo ve výrobním čísle přístroje (tzv. IMEI). Funguje to tak i na Slovensku, kde bych si v klidu mohl vyreklamovat Nokia z Německa apod. To že je naše republika zastaralá a zastoupení zde ždímou peníze ze zákazníků bez ohledu na to, jaké ceny jsou v jiných zemích EU je nehoráznost. A právě protože v rámci EU neexistuje šedý dovoz, můžou si prodejci dovolit brát telefony ve Francii, Německu a vydělávat značně víc než při prodeji produktů určený přímo pro náš specifický trh, ale jelikož všude jinde ve světě funguje např. EU záruka můžou i německý prodejci brát např. od Italských apod. a nemají problém s reklamacemi.

Odpovědět

omega

29.04.2011 v 11:06

taky špatná zkušenost...

Odpovědět

Lukáš

24.05.2011 v 22:05

neexistuje šedý dovoz...jen dovezeme mobil, přehrajeme v něm software a pak přidáme okopírovaný návod...to je spíš podvod!

Odpovědět

Aleš Dohnal

24.04.2012 v 21:39

Pozor na internetový obchod Fastelektro vylákají z vás peníze a dál nekomunikují.

Odpovědět

Tomas P.

07.05.2012 v 12:58

Dobry den, objednal jsem pres Fastelekto iPhone 4S, za 11.990,- vylakali ze me penize predem (bankovni prevod) a nic neposlali, mate s nimi nekdo podobne zkusenosti, podaval na ne nekdo trestni oznameni? diky za info

Simona Jurišová

18.05.2012 v 19:41

Dobrý den,mám také špatné zkušenosti s internetovým obchodem fastelektro.cz,vylákali ze mě peníze a přestali se mnou komunikovat.Prosím lidi,kteří mají podobné zkušenosti s tímto obchodem at mne kontaktují na mail jurisova77@seznam.cz,můžeme podat hromadné trestní oznámení.

Odpovědět

Na POLICII

12.08.2013 v 20:23

NEJLEVNEJSIMOBILY24.CZ .....POZOR!! Dnes jsem to oznámil na POLICII Prostějov, kde mi bylo oznámeno, že je nutné, aby se na Policii obrátili všichni nespokojení (podvedení zákazníci), jen tak se podaří "podnikatele" trestně stíhat a snad dostat peníze zpět. Jděte to na Policii oznámit (nenechte se odbýt, tím, že to není v jejich pravomocích) a řekněte, že to má toto číslo jednací: KRPM-102974-1/ČJ-2013-141215 .Tady nic nevyřešíme, musí nás být víc.A oznamte to i na ČOI.

Odpovědět

Luboš Janečka

10.09.2013 v 14:15

ahoj. pošli mi na sebe e-amil nebo tel.číslo. potřebuji se pooptat na to terstní oznámení co jsi podával. dal jsem stížnost na ČOI a stále peníze jako slevu nemám. dík.

Na POLICII

12.08.2013 v 20:23

NEJLEVNEJSIMOBILY24.CZ .....POZOR!! Dnes jsem to oznámil na POLICII Prostějov, kde mi bylo oznámeno, že je nutné, aby se na Policii obrátili všichni nespokojení (podvedení zákazníci), jen tak se podaří "podnikatele" trestně stíhat a snad dostat peníze zpět. Jděte to na Policii oznámit (nenechte se odbýt, tím, že to není v jejich pravomocích) a řekněte, že to má toto číslo jednací: KRPM-102974-1/ČJ-2013-141215 .Tady nic nevyřešíme, musí nás být víc.A oznamte to i na ČOI.

Odpovědět

Miluše

11.07.2014 v 13:09

Dávám si velký pozor, kde mobil kupuju. Taky už jsem se jednou nehezky nechala nachytat. Bohužel za blbost se platí. Od té doby jsem si o obchodech vždy zjistila recenze a zkušenosti než jsem něco koupila. Asi nejvíce prověřený obchod mám www.booth.cz. Kupovala jsem tam už svůj druhý mobil. Tento obchod mi poradil kamarád, který si tady taky kupoval mobil. Oba moje mobily přišly v pořádku a byly i za dobrou cenu.

Odpovědět

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.